Tisztelt Ünneplő Munkatársaim!

Köszöntöm Önöket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Repülőtéri Igazgatósága Emlékzászló adományozó ünnepségén.

A mai ünnepségen a repülőtéri vámszolgálat fennállásának 70. évfordulója előtt tisztelgünk. Noha a NAV Repülőtéri Igazgatósága illetve jogelődje 1950-ben alakult meg, 2020-ban a jubileum ünneplésére a COVID-19 vírus okozta világjárvány miatt nem kerülhetett sor.

A repülőtéri vámszolgálat 70 éves története, az itt dolgozó munkatársak teljesítménye, hagyományai, eredményei mindannyiunkat nagy örömmel és büszkeséggel töltenek el. Engedjék meg, hogy az elmúlt 70 esztendő történetéből néhány mérföldkőről említést tegyek…

Magyarország legnagyobb közforgalmi nemzetközi repülőterét 1950. május 7-én adták át az utazóközönség számára, Budapest Ferihegyen. Üzemeltetése szükségessé tette határőrizeti- és vámszolgálat felállítását. Így a repülőtéri vámhatóság 2. számú Vámhivatal néven kezdett működni, melynek induláskori állománya mindössze 10 fő volt.

A légi utas- és áruforgalom növekedése az egész világon, így Magyarországon is töretlen volt. A forgalom és a feladat növekedésével párhuzamosan bővült a szolgálati helyek száma is, emelkedett a vámeljárások, valamint a felderített jogsértő cselekmények száma is, melyből szükségszerűen következett a vámhatóság létszámának növelése.

1993-ban a kormányzat, felismerve, hogy a Ferihegyi mellett a Magyarországon működő nemzetközi repülőtereket – a debreceni, a sármelléki, a pécs-pogányi – a működés vámhatósági engedélyezése tekintetében egy hatóság felügyelete alá kell vonni, létrehozta a Vám- és Pénzügyőrség Központi Repülőtéri Parancsnokságát, mint önálló hatósági jogkörrel rendelkező középfokú szervet.  Irányítása alatt két alsófokú vámszerv működött, az áruforgalom vámellenőrzését ellátó 1. sz. Repülőtéri Vámhivatal, valamint az utasforgalom vámellenőrzését végző 2. sz. Repülőtéri Vámhivatal.

A folyamatosan bővülő forgalom és a modern, informatikai vámfeldolgozás alapvető változást hozott. Ma már elképzelhetetlen lenne a repülőtéri vámszolgálat által évente elvégzett mintegy 30 millió vámkezelés hagyományos módszerekkel való dokumentálása. A manuális munkafolyamatot modern informatikai megoldások váltották fel, melyek kifejlesztését a repülőtéri pénzügyőrök új javaslataikkal folyamatosan segítették.

A NAV 2011. évi megalakulásával a repülőtéri vámszerv a NAV Központi Repülőtéri Főigazgatósága elnevezést kapta és önálló középfokú szervként működhetett tovább, az irányítása alá tartozó – utasforgalmat és az áruforgalmat ellenőrző – két alsófokú szervvel. Az Igazgatóság mai elnevezését és szervezeti struktúráját hivatalunk 2016. január 1-jén megvalósuló szervezeti átalakításakor nyerte el.

A mai nevén Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2019-ben érte el eddigi történetének legmagasabb utaslétszámát, összesen 16.173.489 utas fordult meg a légikikötőben. Majd a COVID világjárvány hatására a világ légiközlekedését – így a magyarországit is – óriási sokkhatás érte, az utasok száma alig néhány tízezerre csökkent.  Jelenleg azonban már látványos visszatérés érzékelhető.

A repülőtér áruforgalma – az e-kereskedelem erőteljes növekedésének köszönhetően is – 2021. év végére meghaladta a 180.000 tonnát, amely viszonyítva a környező európai repülőterekhez rendkívül magas szám. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a pandémia alatt is kiugróan magas forgalomnövekedést tudhatott magáénak, az európai repülőterekhez képest.

Napjainkban a Repülőtéri Igazgatóság kiemelt helyet foglal el hazánk nemzetközi légiközlekedésének zavartalan működése biztosításában, melyből mintegy 200 fő munkatárs veszi ki a részét. Hatásköri feladatainak megfelelően állandó nyitva-tartással látja el a nemzetközi utas- és áruforgalom vámellenőrzését. Évről évre egyre magasabb vám- és áfa bevétellel támogatja a központi költségvetést és vezető helyen áll a kábítószer bűncselekményekkel összefüggésben felfedett jogsértések terén is. Az Európai Unió és tagállamai pénzügyi érdekeinek védelmét, továbbá lakói egészségének és biztonságának óvását, mint küldetését legjobb tudásának megfelelően, magas szakmai színvonalon és jogszerűen teljesíti.

A repülőtéri vámszolgálat munkatársait szakmai elköteleződés, az esküben vállalt kötelezettségeknek való folyamatos, magas szintű megfelelés igénye jellemzi, akik olyan kritikus helyzetekben is, mint a világjárvány, példás helytállást tanúsítottak. Azt gondolom, hogy mindez értékteremtő és alkalmas arra, hogy méltó módon óvja a pénzügyőr elődök által ránk bízott hagyományokat, erősítse a hivatásba vetett bizalmat és a szervezet közösségének ereje hitet ad a jövőbeni kihívásoknak való megfeleléshez.

Tisztelt Ünneplő Munkatársaim!

Meggyőződésem, hogy a NAV Repülőtéri Igazgatóságának állománya méltán érdemelte ki a NAV Emlékzászlót, mely tovább erősítheti szakmai tekintélyét.

Megtiszteltetés számomra, hogy a mai ünnepi eseményen ennek a nagy múltú és hagyományőrző szervezetnek adományozhatom az Emlékzászlót és egyidejűleg zászlószalagot köthetek rá.

Az emelkedett pillanathoz hadd idézzem Kosztolányi Dezső oly jól ismert sorait:

„Csak bot és vászon,
de nem bot és vászon,
hanem zászló.

Mindíg beszél.
Mindíg lobog.
Mindíg lázas

 ……….

Lelkem, te is, te is –
ne bot és vászon –
légy zászló.”

A költő tömören fogalmazta meg a zászló lényegét és szimbólumát. A zászló életünk legkülönfélébb eseményeinél jelölheti különböző közösségekhez való tartozásunkat, ahogy ma történik ez a Repülőtéri Igazgatóság szakmai közösségével.

Az elmúlt 70 évre emlékezve engedjék meg, hogy köszönetet mondjak az Igazgatóság minden munkatársának odaadó munkájáért, eddigi helytállásáért!

A jövőre tekintve azt kívánom és a NAV vezetőjeként arra kérem Önöket, hogy óvják a költségvetési bevételeket és a Repülőtéri Igazgatóságtól megszokott minőséggel, az új kihívásokhoz alkalmazkodva, a szabályok betartásával lássák el továbbra is speciális feladataikat. Ehhez sok sikert, jó egészséget, a mai napra pedig kellemes ünneplést kívánok!

Köszönöm figyelmüket!